Vaste telefonie en thuiswerken? Wat nu!

Herken je dat, je belt een organisatie en je krijgt iemand aan de lijn die niets anders kan dat jou bericht aannemen en doormailen naar een collega. Doorverbinden kan niet en de persoon die je wil spreken is niet rechtstreeks telefonisch bereikbaar. 

Door de crisis zijn veel bedrijven slecht of niet telefonisch bereikbaar. Bijna iedereen werkt thuis! Je zou zeggen, de receptie kan toch gewoon doorverbinden naar een 06 van zijn of haar collega? Soms wel, maar vaak is de vaste telefoon doorgeschakeld naar de mobiele telefoon van de receptie zodat die ook thuis kan werken, heb je wel eens doorverbonden vanaf je mobiele telefoon? 

Sommige bedrijven zijn hier verder in dan de andere, graag noem ik wat situaties op met hun voor en nadelen hoe bedrijven hier mee om gaan. 

Er moet iemand op kantoor zijn

Op nummer 1, iemand blijft op kantoor om de telefoon op te nemen, er is een telefoonlijst met alle 06 nummers, zo kan er snel en makkelijk worden doorgeschakeld. Of iemand beschikbaar is kunnen we niet zien, maargoed dan zal die wel niet opnemen. Veel bedrijven merken pas na 2-3 maanden dat doorschakelen naar externe nummers vaak buiten-de-bundel valt. Het bedrijf van mijn vader heeft een kostenstijging van 75% gezien. Afgezien van die arme collega die op kantoor moet blijven. 

Vaste nummer doorgeschakeld naar mobiele telefoon

Vermoedelijk op nummer 2, het vaste nummer wordt doorgeschakeld naar een (privé) mobiele telefoon. Super snel geregeld, en het bedrijf is goed bereikbaar toch?

Doorschakelen naar collega’s is hierbij helemaal niet mogelijk en veel gebruikte functies als “wachtrijen” of een collega die het telefoontje kan opnemen wanneer je in gesprek bent is er allemaal niet meer bij. Leuk voor even!

VoIP in de Cloud met vaste telefoons

Een aantal bedrijven hebben een cloud-telefooncentrale, medewerkers pakken de telefoon van de zaak op, prikken deze thuis in, en het is net alsof je op kantoor bent.

Snelle en goede oplossing, als het werkt. Meestal moeten de telefoons aparte voedingen hebben die niet voorhanden zijn, en vinden vrouw en kinderen die kabels door de kamer ook niet grappig. Wel heb je alle mogelijkheden zoals doorverbinden, wachtrijen etc! 

VoIP in de Cloud met apps

Er zijn steeds meer aanbieders met VoIP apps, heb je dit niet? Dikke kans dat jouw telefonie provider dit gewoon gratis kan aanbieden! Zolang je goed internet hebt kun je bellen en gebeld worden. Vergeet alleen niet je App aan te doen, en te controleren of je goed internet hebt. 

Vast en Mobiel integratie

Zonder apps, gewoon met je mobiele telefoon bellen, en dan het vaste nummer meegeven? Of op het vaste nummer gebeld worden, opnemen op jouw mobiele telefoon en dan doorschakelen naar een collega? Er zijn verschillende partijen die “vast en mobiel integratie ” aanbieden. Wat mij betreft is dit de mooiste oplossing op dit moment. Je simkaart integreert direct met de telefooncentrale en zo kun je zonder apps, en zelfs zonder internet gewoon bellen en gebeld worden. Wanneer je ook maar een beetje bereik hebt, dan doe je mee. Kostentechnisch ook zeer interessant omdat vast en mobiel niet meer 2 losse dingen zijn. Bedrijven met deze oplossing merken wat betreft bereikbaarheid het minst van de overstap naar thuiswerken. 

Google Voice of Microsoft Teams

Zowel Google als Microsoft hebben pakketten die telefonie aanbieden. Zo kun je vanaf ieder apparaat, zolang je internet hebt, bellen en gebeld worden. 1 gebruiker voor e-mail en ook telefonie, dit laat mijn techneuten hard harder kloppen! Bate het niet dat de implementatie hiervan zeer kostbaar is, niet zo gericht op de Nederlandse markt waardoor gesprekstarieven of abonnementskosten behoorlijk de pan uit rijzen. 

Tip! Kijk eens naar Vast en Mobiel integratie oplossingen 🙂