Iedereen thuiswerken, maar wat vindt de Arbowet daarvan?

Afgelopen maart was de boodschap helder: werk zoveel mogelijk vanuit huis. Als werkgever ben je verplicht om ook dan te zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving.

De regels staan beschreven in de Arbeidsomstandighedenwet. De Inspectie SVW ziet toe op de naleving daarvan. Voor thuiswerken gelden andere regels dan voor het werken op kantoor: je bent bijvoorbeeld niet verplicht om een brandblusser op te hangen. Aan de werkplek zelf worden dezelfde eisen gesteld: een goede, instelbare tafel, stoel en computeropstelling.

Inventariseer met je medewerkers of hun thuiswerkplek geschikt is voor langdurig werken. In dit document van de Rijksoverheid vind je wat suggesties. Vraag je medewerkers desnoods om een foto te maken van hun thuiswerkplek om ze op afstand te kunnen helpen. Daar mag je best creatief mee zijn: een stapel boeken onder een beeldscherm voorkomt misschien dat er kosten gemaakt moeten worden.

Volgens de Arbeidstijdenwet moet er een afwisseling bestaan tussen werken en pauzeren. Stimuleer medewerkers om hun werk regelmatig te onderbreken door even te gaan staan of lopen. Wist je dat de Apple Watch daarbij een heel handig hulpmiddel is? Op de website van TNO staan nog meer handige tips.

Thuiswerken stelt ook eisen aan de middelen waarmee gewerkt wordt. Een goede laptop, een headset, telefonie, eventueel een printer. Werken je medewerkers nu volledig thuis? Stel dan voor om de spullen van hun werkplek mee te nemen naar huis, indien die mogelijkheid er is.
Ziet het ernaar uit dat er ook op lange termijn vaker thuisgewerkt wordt? Dan loont het om hierin te investeren. Informeer eens bij Cloudcarrier naar ‘de werkplek waar je blij van wordt’: hiermee is de volledige uitdaging in één keer opgelost.
De vergoeding en/of verstrekking van de apparatuur, mobiele telefoon, internetabonnement en het gebruik van de pc valt onder de werkkostenregeling (WKR), meer informatie daarover vind je bij de Belastingdienst.

Tot slot ben je verplicht om je medewerkers te informeren over de risico’s van thuiswerken, zoals de kans op rsi of werkstress. Maak goede afspraken met je personeel, bijvoorbeeld over planning, overleg, contactmomenten en bereikbaarheid. Bespreek vooral ook de werk/privébalans, zoals het combineren van thuiswerken met kinderen die ook continu thuis zijn.

Hopelijk helpen bovenstaande tips je een handje!