Laten we over-communiceren

Er zijn ontelbaar veel redenen waarom je bepaalde gesprekken niet voert via mail, whatsapp maar gewoon face-to-face. 

Juist deze gesprekken hebben veel last van de crisis want afspreken kan bij voorkeur alleen in noodsituaties. 

Gelukkig hebben we video conferentie oplossingen toch? Ja fijn, maar we moeten ons wel realiseren dat dit nog steeds niet hetzelfde is als Face-to-face contact. 

Hier een aantal tips om beter samen te werken met collega’s, en wellicht kun je dit ook toepassen met externen! 

Aan wie stel je de vraag?

Stel geen vragen aan de hele groep, dit werkt niet bij video-conferenties. Noem concreet de naam van de persoon aan wie je de vraag wil stellen. 

Projecteer jezelf niet op de ander

We moeten ons beseffen dat onze situatie anders is dan die van de andere gespreksdeelnemers, aannames als “ik vind het leuk” dus “jij vind het leuk” mogen niet meer zomaar gemaakt worden. We missen elkaars context, zoals de vlieg die door de kamer zoemt of het kind wat beneden aan de trap huilt of misschien wel dat familielid was besmet is geraakt. 

Stel controlevragen

Voorkom miscommunicatie! Herhaal elkaar, en stel vragen om te controleren of je elkaar goed hebt begrepen. 

Wees over-duidelijk over bereikbaarheid

Het geeft rust voor zowel het thuisfront als collega’s als er duidelijkheid en transparantie is over de momenten dat je echt bereikbaar bent. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je samen met je partner moet afwisselen om voor de kinderen te zorgen. Zorg dat alle partijen weten waar ze aan toe zijn. 

Pas op met adviezen over privé situatie

Nu we niet meer dezelfde werk omstandigheden hebben en dichter bij elkaars privé leven komen, kan het makkelijk voorkomen dat we elkaar adviezen willen geven. Dit kan erg gevoelig liggen, ga hier voorzichtig mee om door eerst toestemming te vragen door te vragen “Mag ik je een tip geven?”, meestal zegt die ander “ja” en kweek je minder snel onbedoeld kwaad bloed.